6 травня 2017 р.

Думки з минулого...



Голові
постійної комісії з питань соціальної політики,
охорони здоров'я, материнства, дитинства
….. (…………  обласної ради)

Медична субвенція на галузь охорони здоров'я надається із розрахунку на одного мешканця (пропорційно кількості жителів в районі) і в подальшому розділяється на два медичні заклади. Виходячи з цього - чим більше окремих, як юридичні особи, медичних закладів, тим менше коштів використовується на медичні цілі за рахунок фінансування немедичних кадрів та служб, передбачених штатним розписом і необхідних для функціонування установ - заступник головного лікаря, бухгалтер, секретар, охорона праці, юрист, метролог, завгосп, підсобні працівники. До моменту реформування, в період знаходження ЦПМСД в структурі ЦРЛ роботу єдиного закладу забезпечували служби ЦРЛ( всі вищеперераховані посади не дублювались), що було цілком достатньо, а штатні одиниці вищевказаних служб ЦПМСД при розділенні (реформуванні) вимушено сформовані за рахунок медичних штатних посад.


Медична субвенція приходить «згори» - фінансування розподілено помісячно в рівних сумах не враховуючи сезонні витрати , а саме опалювальний період (січень- березень, жовтень - грудень) - видатки на газ, світло - більші, газопостачання в літні місяці взагалі відсутнє.
Використання бюджетних коштів
Однією із складових роботи закладу є використання енергоносіїв та паливно - мастильних матеріалів на які проводяться тендери обома закладами, на проведення процедур закупівлі кошти використовуються двічі. Проведення процедури закупівлі згідно чинного законодавства обов'язкове якщо за рік використано газу 13,5 тис.м3, бензину - 4700л. При цьому треба використати бюджетні кошти на навчання членів тендерного комітету (1чол - 1500 грн), оплатити кабінет замовника на порталі tender.me.gov.ua - 540 грн., щомісячна абонплата - 90 грн (1080 грн в рік). Постачальники газу, електроенергії одні і ті ж. Навіщо проводити процедури закупівлі, проводити переговори по ціні? Невже вона може бути менша ніж в цілому по країні для бюджетних установ.? Всі кошти витрачаються з однієї медичної субвенції на район - двічі. Двічі витрачаються кошти на отримання двох ліцензій на медичну практику та наркотичні засоби, сертифікатів акредитації. В двох окремих бухгалтеріях використовуються однакові бухгалтерські програми, подвійна вся звітність, в оргметодкабінетах використовуються однакові платні програми статистичного обліку (Медстат), програми комп'ютерного обліку «Кадри», які необхідно закупити для кожного закладу окремо та поновлювати щороку, витрачаючи вдвічі більше коштів за рахунок однієї субвенції.
Виникає також питання про доцільність договорів оренди між закладами, відшкодування центром ПМСД для ЦРЛ послуг за комунальні послуги та інше (в одному приміщенні), для чого необхідна відповідна матеріально - технічна база і яка, якщо взяти Центр окремо, не відповідає вимогам - потреба в цьому при єдиному закладі відсутня.
Окремим питанням функціонування Центру ПМСД стоїть питання отримання ліцензії на наркотичні засоби та прекурсори. Вся система надання медичної допомоги хворим даного профілю на сьогодні в районі налагоджена та працює на базі ЦРЛ, в повному обсязі забезпечуючи надання медичної допомоги хворим, які потребують призначення наркотичних та психотропних препаратів, маючи для цього ліцензію, відповідну кваліфікацію медичного персоналу та необхідну базу. На сьогодні, і на протязі останніх років, наркотичні препарати в районі отримували близько 20 осіб на рік , або 2-3 хворих одночасно (в 2012 році - 22 хворих, 2013 рік - 18 хворих, за 2014 рік - 19 хворих). Препарати призначались лікарями ЦРЛ комісійно, хворому виписувався рецептурний бланк ф. № 3 та безкоштовний рецепт, згідно якого він отримував препарати в єдиній аптеці, яка має ліцензію і розташована в.... Кошти на відшкодування безкоштовних рецептів на наркотичні та психотропні засоби передбачені в бюджеті ЦРЛ. До складу комісії по призначенню входить лікар-онколог та ще два вузькопрофільні спеціалісти, рецепт завіряється печаткою лікувального закладу. Тяжкі хворі госпіталізуються до стаціонару, де отримують симптоматичне лікування в повному обсязі.
Механізм отримання рецептів на наркотичні препарати при передачі даної функції до РЦ ПМСД буде виглядати наступним чином: для хворих селища не зміниться нічого, але для хворих з села необхідно буде звернутись до лікаря АЗПСМ і якщо вона розташована не в їх селі, наймати транспорт для доїзду в амбулаторію, так як між селами транспортного сполучення немає, потім в будь-якому разі, приїхати в районний центр для отримання підписів членів комісії, печатки лікувального закладу і отримання препарату в аптеці - єдиній аптеці яка має відповідну ліцензію і розташована в.., що лише ускладнить отримання медикаментів для даної категорії хворих.
Зі сторони ЦПМСД, для отримання ліцензії, необхідні фінансові витрати: на облаштування кімнати (близько 10000 грн.) та підключення її до системи охорони із щомісячною оплатою за послуги біля 800 грн. при цьому що в ЦРЛ в наявності вся матеріально - технічна і юридична база. І ці витрати, які і без того вкрай обмеженим бюджетом не передбачені, будуть лише для того щоб у сейфі кімнати для наркотиків зберігалось декілька рецептурних бланків ф. № 3, що ліцензуванню згідно роз'яснення Державної служби України з контролю за наркотиками від 21.11.2013 року № 09/01-5515, направленого листом УОЗ ОДА до Центрів ПМСД 03.12.2013 року № 18-7281-14 не підлягає. Інсуліни
З березня 2015року хворим на цукровий діабет ліки відпускатимуть аптеки. Режим транспортування, зберігання, якість препаратів, наявність асортименту залежатиме тільки від фармацевтів - приватних підприємців. Раніше інсуліни закуповувались обласними управліннями та розподілялись по районах згідно потреби. Доцільно закупівлю проводити на рік чи два на рівні облдержадміністрації (управління охорони здоров'я та управління економіки) централізовано на область потім розподіляти по районах згідно потреб хворих. Бо будь-які перебої з наявністю інсулінів позначаться на перебігу цукрового діабету в бік збільшення ускладнень.
Кадри.
Функціонування будь - якого закладу неможливе без кадрового забезпечення. На сьогодні в ЦПМСД не вистачає трьох сімейних лікарів. Лікарі, які працюють практично всі є сумісниками в ЦРЛ. В районі фактично відсутня педіатрична та терапевтична амбулаторна допомога, а також можливість консультування з вказаних спеціальностей на другому рівні у зв'язку з відсутністю терапевта в ЦРЛ. При умові з'єднання закладів ці посади можуть бути відновлені. Раніше два рази на рік в кожному селі району працювала «виїзна поліклініка» - вузькі районні спеціалісти проводили прийом пацієнтів на базі ФАПів, амбулаторій. Зараз ця робота не проводиться бо всіх повинні оглядати сімейні лікарі.
В нашому районі залишилась централізована жіноча консультація, (дитяча - закрита), завдяки цьому в одній черзі до сімейного лікаря разом з дітьми першого року, підлітками, онкохворими, хворими літнього віку, учасниками війни не знаходяться вагітні та гінекологічні хворі (з кровотечею).
Також в районі працює єдина акредитована лабораторія в структурі ЦРЛ. Залишається не врегульованим питання відшкодування вартості досліджень між закладами, забору біо матеріалів на місці - в амбулаторії.
Одним із показників, що характеризують стан здоров'я населення є поширеність хвороб та захворюваність:
Суттєво збільшилась загальна смертність населення, в тому числі працездатного віку за рахунок серцево -судинних захворювань за 2014 рік.
Загальні поширеність і захворюваність зменшились, і в першу чергу за рахунок дитячого населення. Чи стали діти нашого району менше хворіти? Точно, ні. Суттєвий вплив на ці показники дає відсутність педіатричної спеціальності в первинній ланці. Захворюваність працездатного населення складає 345,2 на 1 тис. нас. (2013 р. - 351,04).
Зменшилась кількість виявлених онкохворих при профоглядах, збільшилась кількість занедбаних форм раку. Спостерігається зниження охоплення флюорографічним оглядом населення з метою виявлення туберкульозу. Збільшилась кількість госпіталізованих пацієнтів з важким перебігом хвороби. Можна зробити висновок, що реформа погіршила якість надання медичної допомоги.
Враховуючи вищевикладене ми не маємо на меті скасування Центрів ПМСД та інституту сімейного лікаря, але їх функціонування цілком можливе в структурі ЦРЛ, як окремого підрозділу, що дасть можливість раціонально використовувати вкрай обмежений бюджет, впорядкує управління медичними і немедичними кадрами, впорядкує юридичні відносини і завдяки цьому дасть можливість спрямувати бюджетні кошти для надання медичної допомоги населенню особливо в невеликих районах. Реформу потрібно було втілювати після ретельного аналізу в пілотних регіонах, а ми і до сьогодні не знаємо її результатів.
Головний лікар ЦРЛ                                        Головний лікар РЦ ПМСД