10 липня 2017 р.

Інформуємо Вас про окремі питання, що стосуються роботи галузі, закладів охорони здоров’я та діяльності профспілкових організацій, дії профспілок та зміни в законодавстві за червень 2017 року



Шановні колеги !

Найгострішим питанням останнього часу для медичної громади було прийняття законодавчих актів , що стосувались реформи галузі охорони здоров’я. 

Професійна спілка працівників охорони здоров'я України звернулася з листом до Голови Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я Богомолець О.В. з проханням врахувати зауваження Профспілки під час доопрацювання Проекту до другого читання (з листом можна ознайомитися на інтернет-сайтах ЦК профспілки або обкому профспілки -  http://medprof.org.ua/novini/novini/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=5387&cHash=87391a9c6f , http://medprof.km.ua/news/a-188.html). Важливо, що Федерація професійних спілок України, Федерація роботодавців України (ФРУ) і Об’єднання організацій роботодавців України (ООРУ) звернулися до вищих державних посадовців, голів депутатських фракцій та груп у Верховній Раді України з офіційною підтримкою пропозицій щодо реформування системи охорони здоров’я. З детальною інформацією про обговорення та прийняття законів про реформу медичної галузі можна ознайомитись на офіційному сайті обкому профспілки та сторінках в соціальних мережах.


Завершилась підготовка проекту Трудового кодексу України (реєстр. №1658) – він готовий до другого читання у Парламенті. Профспілки поставили перед собою завдання зупинити загрозу внесення змін трудового законодавства за зразком Грузії, Литви, Казахстану в догоду нібито «свободі розвитку бізнесу та залученню інвестицій», зберегти кращі норми нинішнього Кодексу законів про працю і зміцнити позиції профспілкових організацій та колективних договорів. Профспілки вирішили не відсторонюватись від роботи, не просто критикувати, а пропонувати поправки і делегувати своїх представників для захисту пропозицій в Робочій групі парламентського Комітету з питань соціальної політики, зайнятості і пенсійного забезпечення.
Час повністю підтвердив правильність такого вибору. Профспілковими експертами було сформульовано 112 принципових поправок, якими значно підсилюються правові позиції працівника, можливості самозахисту та підтримки з боку профспілки. Через народних депутатів України вони були внесені до Верховної Ради. На кожному з 40 засідань парламентської Робочої групи позиція профспілок захищалася не лише власними силами і аргументами, а й часто отримувала активну підтримку науковців-юристів, практиків з застосування трудового права, народних депутатів. За результатами голосування 75 профспілкових поправок знайшли своє повне або часткове втілення у остаточному проекті.


Урядом нещодавно схвалено зміни до законодавства щодо подальшого реформування пенсійної системи в Україні. Радою ФПУ та СПО об’єднань профспілок було схвалено вимоги, надіслані Президенту України, Верховній Раді України і Кабінету Міністрів України щодо недопущення звуження змісту та обсягу пенсійних прав громадян та необхідності проведення предметного соціального діалогу з профспілками при опрацюванні змін у пенсійній системі.
Третього липня профспілки проаналізували відповідь Адміністрації Президента України та Віце-прем’єр-міністра України П. Розенка на звернення про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (реєстр. №6614 від 22.06.2017). За результатами обговорення вирішено звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення з рекомендацією відправити зазначений законопроект на доопрацювання з метою зміни у ньому норм, які на переконання профспілок погіршують пенсійне забезпечення, а саме:
- зменшення розміру коефіцієнта страхового стажу для осіб, які виходитимуть на пенсію з 2018 року (розглянути можливість такого зменшення коефіцієнта страхового стажу поступово протягом, наприклад, 10 років);
- збільшення тривалості страхового стажу, необхідного для призначення пенсій за віком, з 15 до 35 років (запропонувати обмежити збільшення страхового стажу 30 роками);
- обчислення страхового стажу за період до 1 січня 2004 року в однократному розмірі без застосування пільгового обчислення, чинним до зазначеної дати;
- скасування права дострокового виходу на пенсію за вислугу років для окремих категорій працівників тощо.
Також вирішено провести зустрічі керівників національних репрезентативних профоб'єднань, профактиву з народними депутатами України з метою донесення до них пропозиції профспілок cтосовно недопущення погіршення пенсійного забезпечення громадян.
Цікаво, що Уряд сприйняв такі дії Профспілок як «Пенсійна реформа заручилася підтримкою профспілок» (це дослівно назва публікації прес-центру Мінсоцполітики http://www.msp.gov.ua/news/13526.html ). Щодо основних положень пропозицій Уряду щодо пенсійної реформи – читайте на інтернет-сайті ХООППОЗУ.

Уряд на своєму засіданні 14 червня схвалив  проект Основних напрямків бюджетної політики на 2018-2020 роки, який має розглядати Верховна Рада. З точки зору профспілок, в проекті документу закладена груба методологічна помилка щодо перспектив забезпечення соціальних гарантій для працівників бюджетного сектору.
Так, за розрахунками Уряду, розрив між посадовим окладом працівника І-го тарифного розряду ЄТС та мінімальною заробітною платою буде лише збільшуватись, тоді як профспілки вважають, що ці показники мають наближуватись один до одного (відповідно до темпів розвитку економіки) та хоча б у 2020 році зрівнятись. Натомість Уряд прогнозує, що розмір тарифної ставки у перспективі складатиме лише 46% від розміру мінімальної зарплати (зараз - це 50%). Це є неприпустимим з точки зору принципів формування зарплати. ФПУ вимагає провести додаткові консультації між Урядом, роботодавцями і профспілками з метою доопрацювання проекту Основних напрямків бюджетної політики на 2018-2020 рр., зокрема, що стосується встановлення розмірів базового тарифного розряду ЄТС.
Як відомо, дошкульною, із значними нераціональними затратами часу та коштів для профорганізацій стало внесення змін до відомостей про юридичну особу, які здійснюють управління юстиції – при перевиборах голови профорганізації, членів профкому чи зміні назви після реорганізації роботодавця – лікарні чи іншого закладу охорони здоров’я. Це питання було розглянуте 4 липня на зустрічі керівників та фахівців ФПУ та її членських організацій з народним депутатом України, представником ФПУ від фракції політичної партії ВО «Батьківщина» у Верховній Раді України Вадимом Івченком.
Зокрема обговорено можливість внесення змін до чинного законодавства, яким було змінено порядок реєстрації профспілок, їх організацій та об’єднань, оскільки законодавчі зміни ускладнили процедуру реєстрації створених профспілкових організацій та змін до відомостей, що містяться у Державному реєстрі, зокрема щодо нотаріального завірення справжності підписів осіб, які уповноважені підписувати рішення пов’язаних з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, що приймаються виборними органами профспілок. Але ж на відміну від інших громадських об’єднань профспілкові організації мають свої особливості при здійсненні роботи. Саме тому діяльність профспілок регламентовано окремим Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності». Зміни, що відбулись, порушують не тільки норми цього закону, але й норми ратифікованої Україною Конвенції про свободу асоціації та захист права на організацію № 87 і тому можуть бути розцінені навіть як втручання у діяльність профспілок, а це є неприпустимим.
Тепер будемо очікувати внесення змін до Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» та єдиних методичних рекомендацій щодо реєстрації профспілок.

Цікавими є думки Папи Франциска на зустрічі з представниками Італійської Конфедерації Робітничих Профспілок (сьогодні нараховує 4,5 мільйонів членів) у Ватикані, 28 червня 2017 року. Він зазначив, що сучасний капіталізм «не розуміє цінність профспілки», оскільки забув про «суспільну природу економіки», що є «одним з його найбільших гріхів». «Але, можливо, наше суспільство не розуміє профспілок також і тому, що не бачить їх достатньо заанґажованими у боротьбу за ще не здобуті права серед відкинених немов непотріб зі світу праці», – сказав Святіший Отець. Адже не існує доброго суспільства без добрих профспілок, але не існує добрих профспілок, які не народжуються щодня наново на периферії, не перетворюють відкинене економікою каміння у наріжні камені», – підсумував Папа.

Для громадського обговорення МОЗ України оприлюднило проект наказу «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров'я України від 29 грудня 1993 року № 256". Як відомо, цим наказом затверджувався «Перелік важких робіт та робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці жінок», що містив понад 450 робіт. Свого часу цей наказ було прийнято на виконання Закону України «Про охорону праці» та постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 1993 р. №64 «Про заходи щодо виконання Закону України «Про охорону праці», а Перелік включав, наприклад, ливарні роботи, зварювальні, котельні, холодноштампувальні, волочильні і давильні роботи, ковальсько-пресовані і термічні роботи, слюсарні і слюсарно-складальні роботи, роботи із свинцем і ін.
Також постановою Кабінету Міністрів України № 381 від 27 березня 1996 р. було затверджено Програму вивільнення жінок із виробництв, пов'язаних з важкою працею та шкідливими умовами, а також обмеження використання їх праці у нічний час на 1996-1998 роки. якою передбачалось поетапне обмеження використання праці жінок у нічний час, а також вивільнення їх із виробництв, пов'язаних з важкою працею та шкідливими умовами, відповідно до Програми.
Мета цих нормативних документів - урахувати фізіологічні особливості жіночого організму і виконання жінками функції материнства. Але на думку МОЗу, скасування наказу  – це перегляд власних документи щодо ознак дискримінації, адже Україна долучилась до головних міжнародних зобов`язань щодо гендерної рівності. Відтепер все може залежати від свідомості самих жінок – йти працювати з бітумом, свинцем, цементом чи не йти. З огляду на кількість новостворених робочих місць в державі – відповідь очевидна. До слова – стаття 174 КЗпП про  роботи, на яких забороняється застосування праці жінок та, головне, стаття 43 Конституції України, якою забороняється використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров'я роботах не змінюються! Вірогідно, замість нехтування законами, можна було в ініціювати прийняття нормативно-правого акту, який би зобов’язував створювати більш безпечні умови праці на певних роботах, наприклад з цинком, ртуттю чи миш’яком, які дозволяли б повноцінно працювати за обраною професією усім – і жінкам, і чоловікам.

Департамент захисту соціально-економічних прав ФПУ оприлюднив наступне повідомлення: «Відповідно до статті 5 Закону України «Про прожитковий мінімум» Міністерство соціальної політики України повідомляє, що фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах травня 2017 року у розрахунку на місяць на одну особу становив 2 930 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб – 3 359 грн), для працездатних осіб – 3027 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб – 3 761 грн)».
Таким чином, офіційна величина прожиткового мінімуму в середньому на одну особу, встановлена на травень 2017 року статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», занижена порівняно з фактичним розміром прожиткового мінімуму на одну особу на 1306 грн або на 80,42%, а для працездатної особи на 2077 грн або 123,34%.

13.06.2017 року Президент підписав Закон від 16.05.2017 N 2031-VIII "Про внесення зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо заборони виготовлення та пропаганди георгіївської (гвардійської) стрічки".
КпАП доповнено новою статтею, згідно з якою публічне використання, демонстрація або носіння георгіївської (гвардійської) стрічки чи її зображення - тягнуть за собою накладення штрафу від 50 до 150 нмдг з конфіскацією георгіївської (гвардійської) стрічки або предметів, що містять її зображення.
Вчинення вищезазначених дій повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, виготовлення або поширення георгіївської (гвардійської) стрічки чи її зображення - тягнуть за собою накладення штрафу від 150 до 300 нмдг або адміністративний арешт на строк до 15 діб з конфіскацією георгіївської (гвардійської) стрічки або предметів, що містять її зображення.
Цей Закон набув чинності 15 червня 2017 року.
До слова, повідомляємо адреси сайту і блогу обкому профспілки, сторінок у соціальних мережах, на яких оперативно доводиться до відома членів профспілки необхідна інформація: http://medprof.km.ua/, http://medprof-km.blogspot.com/, https://www.facebook.com/medprof.km/ , @medprof_km у Твіттері, канал в ютубі - https://www.youtube.com/channel/UCBq5Z49jHcRHnrV3rzqvK7g сторінка в Гугл+ - https://plus.google.com/u/0/105447589155372185421 .

Додаток
ОГЛЯД ЗАКОНОДАВСТВА ВІД 07.07.2017

ПРАЦЯ І ЗАРОБІТНА ПЛАТА.

Кабмін вніс зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України. Розміри окладів, доплат, винагород та інших виплат працівникам установ, закладів та організацій бюджетної сфери, органів виконавчої влади та інших органів тепер розраховуються виходячи з розміру прожиткового мінімуму. А саме - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року (1600 грн). До 1 січня 2017 року такі розрахунки проводилися в співвідношенні до мінімальної зарплати.
Для працівників, посадові оклади яких менше прожиткового мінімуму, в штатному розкладі посадові оклади (тарифні ставки) вказуються на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року.
Нагадаємо, що у зв'язку зі змінами в законодавстві з 1 січня 2017 року мінімальна заробітна плата більше не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів, зарплати працівників та інших виплат (постанова від 18.05.2017 № 335 - http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249999696).

Мінсоцполітики нагадує про дотримання встановлених термінів виплати зарплати. Заробітна плата виплачується працівникам регулярно:
• в робочі дні;
• в терміни, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця;
• не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів;
• не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
У разі, коли день виплати заробітної плати збігається з вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується напередодні.
Тобто, законодавством чітко визначені зобов'язання власника підприємства або уповноваженої ним особи нараховувати та виплачувати заробітну плату працівникам не рідше двох разів на місяць.
За порушення законодавства про оплату праці винні особи притягаються до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної та кримінальної відповідальності згідно із законодавством (лист від 10.04.2017 № 628/0 / 102-17 / 282 додається).

Головний державний інспектор відділу з питань експертизи умов праці Управління Держпраці роз'яснила питання: чи потрібно заповнювати табель обліку робочого часу двічі на місяць? Так, ведення табельного обліку використання робочого часу на пiдприємствах, в установах й органiзацiях регулюється наказом Держкомстату України вiд 05.12.2008 р. № 489 (типова форма № П-5). У табелi робляться вiдмiтки про фактично вiдпрацьований час, вiдпрацьованi за мiсяць години, у т.ч. надурочнi, вечiрнi, нiчнi години роботи тощо, а також iншi вiдхилення вiд нормальних умов роботи.
Своєю чергою, згiдно зі ст. 115 КЗпП зарплата виплачується працiвникам регулярно в робочi днi в строки, установленi колективним договором, але не рiдше ніж двічі на мiсяць через промiжок часу, що не перевищує 16 к.дн.
Вiдповiдно, табель заповнюється двiчi на мiсяць: за першу половину мiсяця - для нарахування авансових платежiв і за весь мiсяць - для розрахунку заробiтної плати за мiсяць. Наприкiнцi мiсяця в табелi пiдраховується загальна кiлькiсть вiдпрацьованих днiв i днiв неявок на роботу. Табель подається до бухгалтерiї завчасно для своєчасного розрахунку заробiтної плати

Мінсоцполітики розповіло про правомірність відкликання працівників із щорічної відпустки. Відкликання працівника із щорічної відпустки допускається за його згодою лише для відвернення стихійного лиха, виробничої аварії або негайного усунення їх наслідків, для відвернення нещасних випадків, простою, загибелі або псування майна підприємства з додержанням вимог ч. 1 ст. 12 Закону України «Про відпустки» (далі - Закон № 504) і в інших випадках, передбачених законодавством.
При відкликання з щорічної відпустки посадової особи місцевого самоврядування доцільно керуватися ст. 60 Закону України «Про державну службу» (далі - Закон № 889) та Порядком відкликання державного службовця з щорічної відпустки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 р № 230.
Згідно з нормами ст. 12 Закону № 504 та ст. 60 Закону № 889 відкликання працівника з щорічної відпустки допускається тільки у разі настання надзвичайних обставин, а державного службовця - для виконання невідкладних завдань, про які не було і не могло бути відомо при наданні щорічної відпустки, за умови неможливості виконання таких завдань іншим уповноваженим на це особою. Відкликання з щорічної відпустки з інших підстав не допускається (лист від 19.04.2017 № 8285/0 / 2-17 / 28).

Мінсоцполітики роз'яснило як коригувати розмір виплат при підвищенні окладів. У разі підвищення тарифних ставок і посадових окладів на підприємстві, як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, зарплата, включаючи премії та інші виплати, за проміжок часу до підвищення, коригується на коефіцієнт їх підвищення.
У той же час, при обчисленні середньої зарплати для оплати відпусток або компенсації за невикористану відпустку враховуються виплати за час, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток і допомога по тимчасовій непрацездатності.
Таким чином, при підвищенні окладів в розрахунковому періоді або періоді, коли за працівником зберігається середня заробітна плата, всі виплати, які враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, в тому числі суми індексації, середньої заробітної плати, яка зберігається за час відпусток, періоду тимчасової непрацездатності і т. д., коригуються на коефіцієнт підвищення окладів (лист від 04.05.2017 № 1344/0 / 101-17 / 282).

Мінсоцполітики розповіло нюанси встановлення посадових окладів. Міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення розмірів тарифних ставок (посадових окладів) встановлюються в колективному договорі або іншому локальному документі в залежності від складності робіт, організаційно-правового рівня посади, функцій, які виконує підрозділ, в якому працює той чи інший працівник, і інших умов праці.
У свою чергу, міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення можуть встановлюватися в певному діапазоні ( «вилки») ставок (окладів). При використанні діапазонів ( «вилок») окладів проводиться атестація працівника і за результатами атестації встановлюється оклад в межах діапазону за посадою, в якій працівник працює. Такий порядок потрібно використовувати для встановлення посадових окладів адміністративно-господарському персоналу закладів охорони здоров’я.
Фактичний оклад конкретного фахівця встановлюється (в рамках так званої «вилки») з урахуванням ситуації на ринку праці, особистих якостей і заслуг працівника, його завантаженості і напруженості праці і не є порушенням трудового законодавства (лист від 23.11.2016 № 1587/13/8416 ).

Мінсоцполітики розглянуло питання щодо надання педпрацівникам щорічної додаткової відпустки за ненормований робочий день. Працівникам з ненормованим робочим днем може бути встановлена додаткова щорічна відпустка тривалістю до 7 к.д. згідно зі списками посад, робіт та професій, визначених колективним договором.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади за погодженням з відповідними галузевими профспілками можуть затверджувати орієнтовні переліки робіт, професій і посад працівників з ненормованим робочим днем (п. 6 Рекомендацій щодо порядку надання працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці, затверджених наказом Мінпраці від 10.10.1997 р № 7, далі - Рекомендації).
Список професій і посад, на яких може застосовуватися ненормований робочий день, визначається колективним договором (п. 7 Рекомендацій).
Таким чином, керуючись Орієнтовним переліком (якщо такий є , для закладів охорони здоров’я не існує з початку 90-х), на підприємстві, в установі, організації в якості додатку до колективного договору затверджується Список професій, посад працівників з ненормованим робочим днем із зазначенням конкретної тривалості відпустки в межах його 7-денної тривалості, в який можуть бути внесені професії, посади, не передбачені Орієнтовним переліком.
Тому зазначену щорічну додаткову відпустку може бути надано педагогічним працівникам, посади яких передбачені в додатку до колективного договору. У свою чергу, слід зауважити: загальна тривалість щорічної основної та додаткової відпусток не може перевищувати 59 к.д. Разом з тим необхідно пам'ятати, що керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) підрозділів інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам надається щорічна основна відпустка тривалістю до 56 к.д. (лист від 26.04.2017 № 1296/01 / 101-17).

Мінсоцполітики надало роз'яснення щодо права заміни відпустки грошовою компенсацією. За бажанням працівника частина щорічної відпустки замінюється грошовою компенсацією. При цьому тривалість наданої працівникові щорічної та додаткових відпусток не повинна бути менше 24 календарних днів.
Тобто за бажанням працівника після використання ним за робочий рік, за який надається відпустка, не менше 24 календарних днів щорічних відпусток (основної та додаткової) за дні, що залишилися невикористаних щорічних відпусток за цей же робочий рік може бути виплачена грошова компенсація.
Додаткова відпустка працівникам, які мають дітей або повнолітньої дитини - інваліда з дитинства підгрупи А I групи, і додаткові відпустки у зв'язку з навчанням не належать до щорічних відпусток, тому на них не поширюються наведені вище умови компенсації щорічних відпусток (лист від 19.01.2017 № 132 / 0 / 101-17 / 284).

ВІЙСЬКОВА СЛУЖБА, УЧАСНИКИ АТО.

Кабмін уточнив перелік документів, які є підставою для отримання статусу учасника війни. Зміни стосуються співробітників підприємств, установ і організацій, які брали безпосередню участь у забезпеченні проведення АТО.
Зокрема, встановлено, що підставою для надання статусу учасника війни є документи про безпосереднє залучення співробітників підприємств до виконання завдань в районах АТО. До таких документів належать:
• накази керівника Антитерористичного центру при СБУ або його заступників;
• накази керівника оперативного штабу з управління АТО, керівників секторів;
• інші офіційні документи, видані державними органами, підприємствами, які містять достатні докази участі особи в АТО.
Зміни до постанови Кабміну від 23 вересня 2015 року № 739 внесені на засіданні Уряду 14 червня 2017 року (постанова від 14.06.2017 № 414).

Керівників підприємств зобов'язали вручати повістки. Верховна Рада 18 травня прийняла Закон «Про внесення змін до Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» (проект № 2985).
На виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, керівників підприємств, установ і організацій, у тому числі навчальних закладів, незалежно від підпорядкування та форм власності, покладено обов'язок на вимогу військових комісаріатів сповіщати призовників і військовозобов'язаних про їх виклик до військових комісаріатів, забезпечувати своєчасне прибуття за цим викликом, у 7-денний строк повідомляти районні (міські) військові комісаріати про прийняття на роботу (навчання) та звільнення з роботи (навчання) призовників і військовозобов’язаних.
До цього такий обов’язок був передбачений для населених пунктів, де немає військкоматів.
Закон ухвалено з поправкою, згідно з якою відповідальність за невиконання припису про прибуття призовник несе персонально - керівники підприємств не зобов'язані забезпечувати своєчасне прибуття за повісткою.

ПЕНСІЙНЕ І СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ.

Що робити, коли закінчились бланки «лікарняних» ? Департамент охорони здоров'я Київської обласної держадміністрації та Виконавча дирекція Київського обласного відділення ФСС з ТВП визнають наявність проблеми із забезпеченням закладів охорони здоров'я належною кількістю бланків листків непрацездатності.
При відсутності бланків листків непрацездатності захворювання, травма, відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами та ін. Випадки тимчасової непрацездатності засвідчуються видачею довідки про тимчасову непрацездатність із зазначенням порядкового номера і дати її видачі. У довідку про тимчасову непрацездатність вносяться всі ті ж реквізити, що і в бланк листка непрацездатності.
Дані довідки про тимчасову непрацездатність із зазначенням номера та дати видачі вносяться в журнал реєстрації довідок про тимчасову непрацездатність ф. № 036 / о. Після отримання бланків листків непрацездатності обмін довідки про тимчасову непрацездатність на листок непрацездатності встановленого зразка проводиться посадовими особами закладу охорони здоров'я (лікуючим лікарем, завідуючим відділенням, головою ЛКК).
При обміні довідки про тимчасову непрацездатність на листок непрацездатності на бланку листка непрацездатності у правому верхньому кутку вказується: «Замість довідки № __ від __», запис в графі «Звільнення від роботи» в листку непрацездатності проводиться одним рядком. Дата видачі листка непрацездатності повинна збігатися з датою обміну довідки про тимчасову непрацездатність.
Всі графи листка непрацездатності, крім вищенаведених, заповнюються відповідно до записів в довідці, в тому числі відмітки про порушення режиму хворим. Оригінал довідки після проведеної заміни зберігається в установі охорони здоров'я протягом трьох років (лист від 27.04.2017 № 1065 / 09-13, № 26-1-36 / 1580).

8 липня набуде чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку стягнення аліментів» № 2037. Відтепер аліменти можна буде стягнути у рамках наказного провадження - особа, з якою проживає дитина, може звернутися до суду за місцем реєстрації або перебування із заявою про видачу судового наказу. За зареєстрованим місцем проживання або перебування можна подати заяву про стягнення аліментів, а також про оплату додаткових витрат на дитину, індексацію аліментів, зміну способу їх стягнення. За такими вимогами судовий збір не сплачується.
Суд присудить на одну дитину - одну чверть, на двох дітей - одну третину, на трьох і більше дітей - половину заробітку (доходу) платника аліментів, але не більше 10 прожиткових мінімумів на дитину відповідного віку (на кожну).
Також збільшено мінімальний розмір аліментів із 30 % прожиткового мінімуму на дитину до 50 %.
Змінено порядок визначення і стягнення заборгованості за аліментами. Так, у разі виникнення заборгованості з вини платника аліментів їх одержувач має право на стягнення неустойки у розмірі 1 % суми несплачених аліментів за кожен день прострочення, але не більше 100 % заборгованості.
Відповідальність платника аліментів настане через 7 днів з моменту повідомлення одержувача про необхідність сплатити певну суму. У разі несплати у цей строк пеня нараховується з наступного дня, а не з моменту отримання рішення суду.
Не допускається припинення провадження у справі про стягнення аліментів на підставі наявності спору щодо батьківства (материнства), визначення місця проживання дитини, участі одного з батьків або родичів у вихованні дитини, спілкування з дитиною.
Крім того, відтепер аліменти є власністю дитини, а той член сім'ї, на ім'я якого вони виплачуються, може розпоряджатися коштами лише в інтересах дитини. При цьому неповнолітня дитина може самостійно отримувати і розпоряджатися аліментами, що нараховуються.
ОХОРОНА ПРАЦІ

Мінсоцполітики скасував 122 нормативно-правових актів СРСР, що регулюють діяльність у сфері охорони праці. Весь список можна подивитися тут - http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0561-17 . Наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування.
У той же час Мінсоцполітики оприлюднило проект наказу «Про затвердження Вимог безпеки і захисту здоров'я при використанні виробничого обладнання працівниками» (http://dsp.gov.ua/povidomlennia-pro-opryliudnennia-proek-51/) , який повинен заповнити прогалину в загальному регулюванні безпеки поводження з робочим обладнанням.
Передбачається, що Вимоги будуть поширюватися на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форм власності, організаційно-правової форми та видів діяльності, оскільки будуть встановлювати мінімальні вимоги безпеки і захисту здоров'я під час використання виробничого обладнання працівниками в процесі трудової діяльності (наказ від 10.04.2017 № 592 ).

18 травня у Мін'юсті зареєстровано «Загальні правила радіаційної безпеки використання джерел іонізуючого випромінювання у медицині», які затверджено наказом МОЗ від 16 лютого 2017 року № 51/151. Зокрема, персонал медзакладу, що працює з джерелами іонізуючого випромінювання, має проходити індивідуальний дозиметричний контроль із періодичністю раз на 1-3 місяці. Приміщення, в якому розміщується радіологічне обладнання, повинне відповідати спеціальним вимогам, що забезпечують радіаційний захист пацієнтам і медикам. У разі використання переносного або пересувного діагностичного радіологічного обладнання адміністрація медичного закладу має облаштувати безпечні зони для пацієнтів, які очікують процедуру, і робочі місця для персоналу, а радіологічна діагностична процедура може не проводитися, якщо пацієнт письмово відмовився від її проходження.

Держпраці розповіла, чи може інженер з охорони праці поєднувати роботу за іншою посадою. Законодавство про охорону праці не містить прямої норми про заборону суміщення професій (посад) фахівцями служб охорони праці.
Однак згідно з п. 5.5 Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держкомнагляду від 15.11.2004 р № 255, працівники служби охорони праці не можуть залучатися до виконання функцій, не передбачених Законом України «Про охорону праці» та цим Типовим положенням. Тому питання покладання обов'язків на керівників і фахівців служби охорони праці, пов'язаних з системою управління охороною праці на підприємстві, вирішує роботодавець (лист від 05.01.2017 № 46 / 4.1 / 4.4-ЗВ-17).

КОНТРОЛЬ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Нагадуємо, що перевірки дотримання трудового законодавства мають право проводити:
— інспектори Держпраці та її територіальних органів;
— інспектори органів місцевого самоврядування — виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад (виконавчі органи рад);
-               правові (головні правові) інспектори праці та громадські інспектори праці. Представники профспілок здійснюють громадський контроль профспілок здійснюється інспекторами праці профспілок. До громадських інспекторів праці профспілок належать: члени виборних органів профспілок, їх об’єднань, повноважні представники цих органів (профспілковий представник, члени постійних комісій з питань правового захисту, спеціалісти з правових питань, юрисконсульти, голова та члени виборного органу первинної профспілкової організації підприємства установи, організації, член комісій по трудових спорах).

У частині третій ст. 34 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» (№280 від 21.05.1997) зазначено, що до відання виконавчих органів рад належить, зокрема, здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення в порядку, встановленому законодавством. Це право реалізовано наступним чином: інспектори праці виконавчих органів рад мають право проводити перевірки лише з питань своєчасної та в повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин (п. 2 Порядку контролю), але не обмежені у правах нагляду (п. 2 Порядку нагляду). Підставою для видачі посвідчення інспектора праці посадовій особі виконавчого органу ради є лист сільського, селищного, міського голови, до якого додається заповнена картка обліку даних інспектора праці встановленої форми. Тобто інспектори від місцевої влади мають право складати висновок, а в разі виявлення порушень законодавства про працю та/або недоліків під час здійснення контрольних — вимога. А складання актів і приписів – то справа інспекторів Держпраці.
Громадські інспектори праці профспілок мають право складати акт перевірки стану додержання вимог законодавства про працю та вимагати усунення виявлених правопорушень і вносити роботодавцям, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування подання про усунення порушень, що є обов'язковими для розгляду, в місячний термін одержувати від них аргументовані відповіді; а у разі невиконання роботодавцем подання про усунення порушень надсилати інформацію і матеріали перевірки відповідним територіальним органам Державної служби України з питань праці.

Мінсоцполітики розглянуло питання щодо проведення органами місцевого самоврядування (ОМС) перевірок і розповіло, чи вправі виконавчі органи місцевих рад штрафувати за порушення законодавства про працю. У зв’язку із набранням чинності Законом України від 06.12.2016 р. № 1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» Мінсоцполітики розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яким запроваджується механізм легалізації відносин у сфері зайнятості та оплати праці через делегування органам місцевого самоврядування повноважень із здійснення контролю у цій сфері.
Проект постанови розроблено з метою забезпечення здійснення виконавчими органами міських рад, міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад делегованих повноважень Державної служби України з питань праці щодо державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, а також накладення штрафів у разі виявлення його порушень. 
Також інформуємо, що у вичерпному переліку установ, на які не поширюється мораторій на проведення перевірок у 2017 році, визначеному статтею 6 Закону України від 03.11.2016 р. № 1728-VIII «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон), органи місцевого самоврядування відсутні.
Стосовно необхідності внесення змін до статті 265 Кодексу законів про працю України інформуємо, що питання накладення штрафів органами місцевого самоврядування регламентується пунктом 2 частини третьої статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до частин першої — четвертої статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) порушення встановлених термінів виплати заробітної плати, виплата її не в повному обсязі, порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог законодавства про працю тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті КУпАП, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, або ті самі діяння, вчинені щодо неповнолітнього, вагітної жінки, одинокого батька, матері або особи, яка їх замінює і виховує дитину віком до 14 років або дитину з інвалідністю, тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 255 КУпАП на посадових осіб, уповноважених виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад на складання протоколів про адміністративні правопорушення, поширюються норми частин першої-четвертої статті 41 КУпАП.
Тому Мінсоцполітики вважає, що ст. 265 КЗпП не потребує внесення змін (лист від 26.04.2017 № 8830/0 / 2-17 / 28).

Держпраці розглянула питання щодо фінансової відповідальності за порушення законодавства про працю. Штрафи за порушення законодавства про працю, передбачені ст. 265 КЗпП, безпосередньо залежать від розміру мінзарплати на момент виявлення порушення, яка в 2017 році збільшилася в два рази - до 3200 грн.
Однак маємо не тільки збільшення штрафів, а й з 1 січня 2017 року ст. 265 КЗпП додали ще 2 штрафи:
• за недопуск до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - 3-кратний розмір мінзарплати - 9600 грн;
• якщо після недопуску до перевірки контролери виявили фактичний допуск до роботи без оформлення (або оформлення неповної зайнятості в разі роботи повний час) - 100-кратний розмір мінзарплати - 320 000 грн.
Однак штрафні санкції можуть бути застосовані за правопорушення, вчинені після набрання чинності змін, внесених в ст. 265 КЗпП, або правопорушення, що скоєні раніше, але є триваючими (лист від 04.01.2017 р № 57 / 4.1 / 4.1-ДП-17).
У той же час фахівці відомства зазначають, що в разі виявлення порушень законодавства про працю, відповідальність за які не передбачена абзацами 2-7 ч. 2 ст. 265 КЗпП, застосовується штраф у розмірі мінімальної зарплати (лист від 23.01.2017 № 741 / 4.3 / 4.1-ДП-17).

Якщо справа працівника розглядається судом, то інспектор праці не втручається. Інспекторам праці заборонено розглядати й перевіряти питання, яке є предметом розгляду в суді або щодо якого набрало законної сили рішення суду, перевіряти своєчасність, правильність і повноту виконання рішень суду, а також підміняти працівників об'єкта відвідування під час проведення розрахунків чи перерахунків розмірів належних працівникам коштів, готувати висновки про відповідність або невідповідність нормативних актів об'єкта відвідування вимогам нормативно-правових актів із метою їх подальшого передання працівникам (у тому числі звільненим), іншим особам чи органам. Це передбачає пп. 4 п. 13 Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295).
Таким чином, перевірка питань, що були предметом розгляду суду, та перевірка правильності здійснених розрахунків неможливі.
На це звертає увагу Держпраці в ситуації, коли особа була звільнена неправомірно, а щодо цього було декілька судових засідань за позовом цієї особи, є рішення суду на її користь, яке не виконується. Але Держпраці тут допомогти не в змозі.
Однак, навіть якщо Держпраці не має повноважень здійснити перевірку по цій справі, адже вона була предметом розгляду суду, є можливість звертатися до інших органів, які, зокрема, мають право представляти інтереси позивача в різних інстанціях. Так повідомило Управління Держпраці в Луганській області.

Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за паркування, зупинку, стоянку транспортних засобів на місцях, призначених для осіб з інвалідністю" (проект N 5629).
Так, за зупинку чи стоянку транспортних засобів на місцях для осіб з інвалідністю, а також за створення перешкод у зупинці або стоянці водіям з інвалідністю або водіям, які перевозять таких осіб, за порушення правил установлення та використання знака "Водій з інвалідністю" загрожуватиме штраф від 60 до100 нмдг.
Крім того, штраф у вищезазначеному розмірі загрожуватиме посадовим особам юридичних осіб, які утримують спеціально обладнані чи відведені майданчики для паркування, у разі якщо на них не облаштовано місця для осіб з інвалідністю.

ЗВІТНІСТЬ.

Держстат оновив форму статзвітності № 1-ПВ (умови праці) (один раз на два роки) «Звіт про умови праці, пільги та компенсації за роботу зі шкідливими умовами праці». Звіт подають юрособи та їх відокремлені підрозділи за переліком, визначеним органами державної статистики.
За новою формою статотчет подається, починаючи зі звіту за 2017 рік.
Відповідно з 02.01.2018 втратить чинність наказ Держстату від 12.06.2015 № 149 (наказ від 26.06.2017 № 150).
ДО ВІДОМА.

Нещодавно оновлено кваліфікаційні характеристики окремих посад медичних працівників – внесені зміни в довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників «випуск 78 «охорона здоров’я» (наказ МОЗ від 29.03.2002 р. № 117). Змінені вимоги до таких посад: головної медичної сестри; заступника головного лікаря з медсестринства; гігієніста зубного; сестри медичної - координатора.
Зміни затверджено наказом МОЗ від 02.03.2017 р. № 198 та пов'язані із запровадженням в Україні підготовки фахівців за спеціальністю «Медсестринство» й освітнім ступенем «магістр». МОЗ також оприлюднило проект змін до кваліфікаційної характеристики посади «лікар-анестезіолог» Детально із аналізом змін можна буде ознайомитись нас сайті ХООППОЗУ (обкому профспілки).

4 липня на засіданні Уряду ухвалено постанову Кабміну «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 року № 333». Закладам охорони здоров'я, які фінансуються з державного та місцевих бюджетів, надали перехідний період для завершення процедури закупівлі лікарських засобів - Уряд переніс на 1 вересня 2017 року дату набуття чинності вимоги щодо здійснення замовниками процедури закупівель лікарських засобів, які зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основних лікарських засобів.
Нагадаємо також, що з 1 січня 2018 року запрацює вимога щодо першочергового обов'язкового задоволення 100 % потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку, для можливості здійснення закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та не включені до Національного переліку.

До уваги бухгалтерів - українська компанія M.E.Doc, яка випускає бухгалтерське програмне забезпечення підтвердила факт взлому їхнього програмного забезпечення, внаслідок якого було внесено шкідливий програмний код. Про це компанія повідомила на сторінці у Facebook. 
Департамент кіберполіції МВС рекомендує всім користувачам змінити паролі і електронні цифрові підписи. Рекомендуємо звернути увагу на важливе повідомлення на офіційному ресурсі АЦСК про нові форми реєстраційних документів та зміни до Регламенту АЦСК ІДД ДФС– за посиланням - https://acskidd.gov.ua/news#186 ,

Держпродспоживслужба залучається до урядової програми «Доступні ліки». Вона здійснюватиме постійний моніторинг застосування державних регульованих цін на ліки, які внесено до Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню.
Суб'єкти господарської діяльності, що беруть участь у програмі «Доступні ліки» повинні надавати Держпродспоживслужбі відповідну інформацію. Головні управління служби в Києві та областях щомісячно здійснюватимуть аналіз наданої інформації щодо: - обсягу реалізованих лікарських засобів;
- розмірів граничних оптово-відпускних, закупівельних і фактичних роздрібних цін;
- розмірів застосованих торговельних надбавок на ліки, які ввійшли до програми реімбурсації.
Механізм забезпечення доступності лікарських засобів врегульовано постановою Кабміну від 17 березня 2017 роки № 152.

До відома відповідальних за охорону праці ! Постановою Кабміну 21 червня 2017 року Технічний регламент ліфтів і компонентів безпеки для ліфтів приведено у відповідність до європейського законодавства. Тепер він відповідає положенню Директиви ЄС від 26 лютого 2014 року № 2014/33/ЄС.

Нагадаємо, що ще в травні МОЗ на офіційному сайті оприлюднив дозвіл медзакладам створювати макет історії хвороби самостійно та визначати зміст та частоту записів, виходячи з клінічної потреби. Всі поля бланків форм первинної облікової документації допустимо заповнювати як від руки так і в друкованому вигляді за умови дотримання відповідних інструкцій щодо їх заповнення. Записи ведуться чітко та розбірливо детально із зазначенням дат призначення та відміни лікарських засобів і засвідчуються підписом лікуючого лікаря. При цьому розмір та кількість полів для заповнення та сторінок можуть бути змінені, виходячи з необхідності внесення певного обсягу інформації. Повний текст листа - https://goo.gl/7UNYxu.

З 1 липня набули чинності окремі зміни до постанови КМУ від 25.03.09 р № 333 (далі - Постанова № 333), яке регламентує питання держрегулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, зокрема: - новими нормами передбачається, що медичні закладу, які повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, повинні закуповувати ліки, зареєстровані в Україні і включені до Національного переліку основних лікарських засобів, затверджений Постановою 333, в редакції постанови КМУ від 16.03.17 р №180. У разі повного задоволення потреби в вищевказаних ліках замовникам дозволяється закуповувати ліки, які зареєстровані в Україні і не увійшли до Національного переліку. У цьому випадку перевага надається ліків, включеним в галузеві стандарти в сфері охорони здоров'я; - вимоги Постанови № 333 не поширюються: на закупівлю ліків за угодами, укладеними Міністерством охорони здоров'я зі спеціалізованими організаціями, що здійснюють закупівлі; до 1 січня 2019 року - на пілотний проект щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну, які реалізуються відповідно до постанови КМУ від 05.03.14 р № 73. Детальніше за посиланням: https://uteka.ua/publication/Izmeneniya-v-Zakonodatelstvo-dejstvuyushhie-s-iyulya-2017-goda .
Важливо, що вже 4 липня на засіданні Уряду ухвалено постанову Кабміну «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 року № 333». Закладам охорони здоров'я, які фінансуються з державного та місцевих бюджетів, надали перехідний період для завершення процедури закупівлі лікарських засобів - Уряд переніс на 1 вересня 2017 року дату набуття чинності вимоги щодо здійснення замовниками процедури закупівель лікарських засобів, які зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основних лікарських засобів.

Держстат опублікував інформацію про середню заробітну плату штатних працівників по регіонах і за видами економічної діяльності в травні 2017 року. По регіонах:
• Середня зарплата в Україні в травні в порівнянні з квітнем збільшилася на 181 грн. і становить 6840 грн.
• Найвища середня зарплата традиційно зафіксована в Києві - 10 558 грн.
• Найнижча - в Чернівецькій області - 5284 грн.
За видами економічної діяльності:
• Найвищий рівень зарплат відзначений у авіатранспорті - 29: 428 грн.
• На другому місці - фінансова і страхова діяльність - 12 528 грн.
• Найнижчий рівень в сфері поштового зв'язку та кур'єрської діяльності - 3764 грн.

середня зарплата за травень на Хмельниччині – 5623 грн
в охороні здоров’я- 4596 грн
в освіті – 5306 грн

До уваги ! згідно «Плану проведення перевірок суб’єктів господарювання (виробничих об’єктів) Управління Держпраці у Хмельницькій області на  2017 рік» (затвердженому наказом Управління Держпраці у Хмельницькій області від 30.11.2016 року № 965) плануються планові перевірки наступних закладів охорони здоров’я :


Віньковецька районна лікарня
Віньковецький район, смт.Віньківці, вул.Першотравнева 6
04.07.2017

Білогірська центральна районна лікарня
Хмельницька обл., Білогірський район, смт. Білогір'я, вул. Миру, 1
19.07.2017

Теофіпольська центральна районна лікарня
Хмельницька обл., Теофіпольський р-н, смт. Теофіполь, вул. Заводська, 2
25.07.2017

Куявський обласний дитячий психо-неврологічний санаторій
32154, вул.Санаторна, 1, с. Соснівка, Ярмолинецький район
21.08.2017

Хмельницька обласна психіатрічна лікарня №1
281612 Хмельницька обл., Ярмолинецький р-н., с. Скаржинці
04.09.2017

Великожванчицький обласний дитячий пульмонологічний санаторій
32473, вул. Центральна, 74-А, с. Великий Жванчик, Дунаєвецький район
11.09.2017

Комунальний заклад «Центр первинної медико-санітарної допомоги  Хмельницького району
Хмельницький район, с. Малиничі, вул. Сонячна, буд. 30
17.10.2017

Хмельницька центральна районна лікарня
м. Хмельницький, вул. Львівське шоссе, 1
17.10.2017

Чемеровецький медичний коледж
 вул. Центральна, 32, смт Чемерівці,
10.11.2017


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 10.04.2017 р. N 628/0/102-17/282

Щодо термінів виплати зарплати

Департамент заробітної плати та умов праці розглянув звернення та повідомляє.
Відповідно до ст. 115 Кодексу законів про працю України (КЗпП України) та статті 24 Закону України "Про оплату праці" (далі - Закон) заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
У разі, коли день виплати заробітної плати збігається з вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується напередодні.
Тобто, законодавством чітко визначено зобов'язання власника підприємства або уповноваженої ним особи нараховувати та виплачувати заробітну плату працівникам не рідше двох разів на місяць.
Статтею 36 Закону встановлено, що за порушення законодавства про оплату праці винні особи притягаються до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної та кримінальної відповідальності згідно з законодавством.
Разом з тим, якщо на підприємстві, в установі чи організації, в якій Ви працюєте, не дотримуються норми щодо виплати заробітної плати вчасно, то можете звернутися до Державної служби з питань праці України.
Директор Департаменту
О. Товстенко